SEO İPUÇLARI: Bir
web sitesinin başta Google olmak üzere arama motorlarında bulunabilir olması,
daha önemlisi de ön planda bulunulur olması en azından rakip sitelerin önünde
olması, web sitesinin sahibi için en çok arzu edilen konu olsa gerek. Bu
makaleyi webmaster’lara değil site sahiplerine yönelik olarak hazırlıyorum.
Dolayısı ile mümkün olduğunca anlaşılabilir, teknik terimler içermeyen bir yazı
yazmaya çalışacağım. SEO’nun “Search Engine Optimization” baş harflerinin kısaltması olarak dilimize
girdiğini artık her web sitesi sahibi de öğrendi. Hatta mevcut web sitelerine
SEO yapan bir takım firmalar türedi ve SEO yapan bu firmalar internet’te daha bulunabilir olmak
isteyen site sahiplerine sitenize SEO yapalım şeklinde saçma teklifler ile
gitmekte ve belki de sitenin yapım parası kadar ücretler talep etmekteler.
İlk olarak bahsetmek istediğim konu yayındaki bir web
sitesine SEO yapılmaz. Özellikle bir yönetim panelinden yönetilen, dinamik alt
yapısı olan bir siteye hiç yapılmaz. Olsa olsa çakma SEO yapılır ki bu da site
sahibinin gözünü boyayacak çok temel birkaç aksaklığın giderilmesi ile sınırlı
bir SEO çalışmasıdır. Dolayısı ile bu makalemin yeni site yaptıracak veya
mevcut sitesini tamamen yenileyecek site sahiplerine yönelik bir yol haritası olmasını
temenni ediyorum.
Başarılı bir SEO
çalışması için en önemli konu Özgün İçerik: Unutmamanız gereken en önemli
konu internetten toplanmış bilgilerle yapılan bir web sitesi hiçbir zaman bu
bilgilerin toplandığı siteleri geçemeyecektir. Zaten Google’da aratılarak
bulunan bir bilginin, Kopyala-Yapıştır yapılarak sitenize eklenmesi, Zaten
Google’da yer alan resimlerin kaydedilip sitenize eklenmesi ile oluşturulmuş
bir web sitesinin Google’da yükselmesini beklemek biraz komik olurdu. Web
sitenizde kullanılacak metinleri zaman ayırarak yazmalısınız. Aynı şekilde
kullanılacak fotoğrafları da kendiniz çekmeli veya çektirmelisiniz. Ancak bu
şekilde özgün içeriğe sahip olabilirsiniz. Unutmayın Google her zaman özgün
içeriğe önem verir ve öne çıkarır. Herhangi bir konuda en kapsamlı özgün
içeriğe sahip olan web sitesi o konuda yapılan aramada da ilk sırada
çıkacaktır.
Tabi ki siz özgün içeriği hazırladınız. Bu özgün içeriği
sitede kullanırken de uyulması gereken kurallar webmaster’ınız tarafından
bilinmeli ve uygulanmalı. İçeriğiniz ne kadar özgün olursa olsun, webmaster’ınız
metinleri tekst formatında kullanmaz ise bir işe yaramayacaktır. Flash içinde
resim formatında kullanılacak metinlerin Google tarafından algılanmasına ve
indexlenmesine imkan da olmayacaktır. SEO yapılacak bir web sitesinde flash’dan
uzak durulmalı yazılar tekst formatında kullanılmalıdır. Aynı şekilde resimlere
de doğru isim verilerek kaydedilmelidir.
Unutulmaması gereken diğer önemli bir konu da Google’ı hiçbir
zaman kandırmaya çalışmayın. SEO yapacağım diye bazı şeyleri abartmak da
faydadan çok zarar verebilir. Her birini başka makalelerde anlatacağım Google’ın
değişik cezalarından birisini yemek sitenizin çok gerilere itilmesine hatta
uzunca bir süreliğine Google’dan silinmesine bile yol açabilir. Bünyesinde
dünyanın en önemli uzmanlarını çalıştıran Google’ı çalıştığınız yerel bir web
tasarım firması ya da uyanık bir webmaster ile kandırabileceğinizi düşünmeyin.
Belki kısa bir süreliğine bunu başarabilirsiniz ancak akıbeti bahsettiğim
cezalardan birisini yemeniz ile sonuçlanacaktır.
Her şey sitemap ile
başlamalı sitemap ile bitmeli: Çalışmaya karar verdiğiniz web tasarım
firması ya da web master ile ilk toplantınızı yaparken defterinizde bir boş
sayfa açın ve bizzat kendiniz sitemap yani site haritanızı çıkartın. Yani
sitenizin hangi buton ve bölümlerden oluşacağını yazarak işe başlayın. Bunu
yaparken yaptıracağınız sitenin konusunda en iyi siteleri inceleyin en azından
10 farklı siteye bakın. Şehrinizde, Ülkenizde ve Dünyada bu konudaki başarı
sitelerin Ana sayfalarını ve en az birer alt sayfasını birlikte inceleyin. Site
haritanıza yazacağınız her bir buton ismini birlikte tartışın ve
tasarımcınızdan onay aldıktan sonra da yazın. Ortalama bir web sitesi sitemap
belirlendikten ve içeriklerinde kullanacağınız materyalleri teslim ettikten
sonra 1 ay içerisinde bitmelidir. Bu 1 ay içerisinde sitenizin tarzına göre her
hafta toplanmanızda fayda var. Yapılanları kontrol etmeniz ve gidişatı görmeniz
gerekir. Zaten belli bir açamadan sonra geçici bir demo adresine yüklenerek
çalışmanın internet ortamında da test edilmesi gerekecektir. Ancak bu sürecin
sonucunda yani web siteniz yayına açıldığından webmasterınız tarafından yapılması
gereken önemli bir SEO kriteri daha var. Sitemap oluşturması ve Google
Webmaster Tools üzerinden bu sitemap’ı Google bildirmesi. Bu sayede Google
sitenizi kendisine tarif ettiğiniz gibi veritabanında indexleyebilecektir.
Dahası herhangi bir aksaklık varsa da bildirebilecektir. Genellikle Google
Webmaster Tools sitenizi yapan webmaster’ın açtığı bir hesap üzerinden kendi
yaptığı birçok siteyi barındıran bir hesap olduğundan ve site sahibini aşan
teknik işlemler içerdiğinden size şifresi verilmez ancak birkaç ayda bir web tasarım ofisinizi ziyaret
etikçe bu hesaptan birlikte bakar bir aksaklık var mı inceleyebilirsiniz. Sonuç
olarak 2 önemli sitmap hazırlanmalı. Birincisi sitenizin yapılmasına karar
verdiğiniz gün. Diğeri sitenizin yayına gireceği gün. Bu iki sitemap arasında geçen sürede SEO
anlamında yapılması gerekenlerin %90 ı yapılmalıdır. Site yayına girdikten
sonra hele hele bir başka firma tarafından SEO yapılması bu nedenle çok saçma ve
de gereksiz olacaktır.
Alan Adının SEO’da
önemi : Web sitenizin adresi olarak kullanacağınız alan adının bir çok
farklı önemi var tabi ki. Google SEO konusunda fazla ipucu vermese ve
kriterleri açık açık ilan etmese de Domain konusunda TLD olduğu sürece
uzantısının ne olduğu önemli olmayacaktır dese de bu kadar basit değil. Burada
TLD olarak bahsettiği Top Level Domain yani Üst Seviye Alan adı. Burada Google ‘ın
bahsettiği konu uzantısının com, net veya org olması Google’da daha üstte
çıkmak için bir kriter değildir. Yani web sitemizin adresinin öncelikle bir TLD
olup olmadığını bilmemiz gerekli. Yani SEO düşünerek yapacağımız bir web sitesi
için TLD yani Üst Seviye bir Alan adı tescil etmeliyiz.
Alan adının içinde aranan kelimenin geçmesi Alan adı
açısından en büyük avantajdır. Google’a Antalya yazarak test edebilirsiniz. İlk
sayfalarda çıkan sonuçlar içinde Antalya geçen alan adlarıdır. Web sitenizin
adresi olarak tescil ettirdiğiniz alan adı yaptığınız iş ile ilgili jenerik bir
ismi kapsıyorsa avantaj kazanırsınız. Özellikle bu kelime çok aranan bir
kelimeyse ve sonuçta ilk sayfaya çıkmayı başarabiliyorsanız yüksek bir ziyaretçi
trafiği sağlayabilirsiniz. Bu kadar olmasa da Alan adınızın yaşı yani kaç sene
önce tescil edildiği ve süre bitim zamanın uzun süreli olması da önemlidir. Yani
10 sene önce tescil edilen bir alan adı bu sene tescil edilen bir alan adına
göre avantajlıdır. Aynı şekilde süresi 3 ay sonra sona erecek alan adına göre
de süresi 3 sene sonra sona erecek bir alan adı avantajlıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder