5 Şubat 2012 Pazar

SEO İPUÇLARI


SEO İPUÇLARI: Bir web sitesinin başta Google olmak üzere arama motorlarında bulunabilir olması, daha önemlisi de ön planda bulunulur olması en azından rakip sitelerin önünde olması, web sitesinin sahibi için en çok arzu edilen konu olsa gerek. Bu makaleyi webmaster’lara değil site sahiplerine yönelik olarak hazırlıyorum. Dolayısı ile mümkün olduğunca anlaşılabilir, teknik terimler içermeyen bir yazı yazmaya çalışacağım. SEO’nun “Search Engine Optimization”  baş harflerinin kısaltması olarak dilimize girdiğini artık her web sitesi sahibi de öğrendi. Hatta mevcut web sitelerine SEO yapan bir takım firmalar türedi ve SEO yapan bu  firmalar internet’te daha bulunabilir olmak isteyen site sahiplerine sitenize SEO yapalım şeklinde saçma teklifler ile gitmekte ve belki de sitenin yapım parası kadar ücretler talep etmekteler.
İlk olarak bahsetmek istediğim konu yayındaki bir web sitesine SEO yapılmaz. Özellikle bir yönetim panelinden yönetilen, dinamik alt yapısı olan bir siteye hiç yapılmaz. Olsa olsa çakma SEO yapılır ki bu da site sahibinin gözünü boyayacak çok temel birkaç aksaklığın giderilmesi ile sınırlı bir SEO çalışmasıdır. Dolayısı ile bu makalemin yeni site yaptıracak veya mevcut sitesini tamamen yenileyecek site sahiplerine yönelik bir yol haritası olmasını temenni ediyorum.
Başarılı bir SEO çalışması için en önemli konu Özgün İçerik: Unutmamanız gereken en önemli konu internetten toplanmış bilgilerle yapılan bir web sitesi hiçbir zaman bu bilgilerin toplandığı siteleri geçemeyecektir. Zaten Google’da aratılarak bulunan bir bilginin, Kopyala-Yapıştır yapılarak sitenize eklenmesi, Zaten Google’da yer alan resimlerin kaydedilip sitenize eklenmesi ile oluşturulmuş bir web sitesinin Google’da yükselmesini beklemek biraz komik olurdu. Web sitenizde kullanılacak metinleri zaman ayırarak yazmalısınız. Aynı şekilde kullanılacak fotoğrafları da kendiniz çekmeli veya çektirmelisiniz. Ancak bu şekilde özgün içeriğe sahip olabilirsiniz. Unutmayın Google her zaman özgün içeriğe önem verir ve öne çıkarır. Herhangi bir konuda en kapsamlı özgün içeriğe sahip olan web sitesi o konuda yapılan aramada da ilk sırada çıkacaktır.
Tabi ki siz özgün içeriği hazırladınız. Bu özgün içeriği sitede kullanırken de uyulması gereken kurallar webmaster’ınız tarafından bilinmeli ve uygulanmalı. İçeriğiniz ne kadar özgün olursa olsun, webmaster’ınız metinleri tekst formatında kullanmaz ise bir işe yaramayacaktır. Flash içinde resim formatında kullanılacak metinlerin Google tarafından algılanmasına ve indexlenmesine imkan da olmayacaktır. SEO yapılacak bir web sitesinde flash’dan uzak durulmalı yazılar tekst formatında kullanılmalıdır. Aynı şekilde resimlere de doğru isim verilerek kaydedilmelidir.
Unutulmaması gereken diğer önemli bir konu da Google’ı hiçbir zaman kandırmaya çalışmayın. SEO yapacağım diye bazı şeyleri abartmak da faydadan çok zarar verebilir. Her birini başka makalelerde anlatacağım Google’ın değişik cezalarından birisini yemek sitenizin çok gerilere itilmesine hatta uzunca bir süreliğine Google’dan silinmesine bile yol açabilir. Bünyesinde dünyanın en önemli uzmanlarını çalıştıran Google’ı çalıştığınız yerel bir web tasarım firması ya da uyanık bir webmaster ile kandırabileceğinizi düşünmeyin. Belki kısa bir süreliğine bunu başarabilirsiniz ancak akıbeti bahsettiğim cezalardan birisini yemeniz ile sonuçlanacaktır.
Her şey sitemap ile başlamalı sitemap ile bitmeli: Çalışmaya karar verdiğiniz web tasarım firması ya da web master ile ilk toplantınızı yaparken defterinizde bir boş sayfa açın ve bizzat kendiniz sitemap yani site haritanızı çıkartın. Yani sitenizin hangi buton ve bölümlerden oluşacağını yazarak işe başlayın. Bunu yaparken yaptıracağınız sitenin konusunda en iyi siteleri inceleyin en azından 10 farklı siteye bakın. Şehrinizde, Ülkenizde ve Dünyada bu konudaki başarı sitelerin Ana sayfalarını ve en az birer alt sayfasını birlikte inceleyin. Site haritanıza yazacağınız her bir buton ismini birlikte tartışın ve tasarımcınızdan onay aldıktan sonra da yazın. Ortalama bir web sitesi sitemap belirlendikten ve içeriklerinde kullanacağınız materyalleri teslim ettikten sonra 1 ay içerisinde bitmelidir. Bu 1 ay içerisinde sitenizin tarzına göre her hafta toplanmanızda fayda var. Yapılanları kontrol etmeniz ve gidişatı görmeniz gerekir. Zaten belli bir açamadan sonra geçici bir demo adresine yüklenerek çalışmanın internet ortamında da test edilmesi gerekecektir. Ancak bu sürecin sonucunda yani web siteniz yayına açıldığından webmasterınız tarafından yapılması gereken önemli bir SEO kriteri daha var. Sitemap oluşturması ve Google Webmaster Tools üzerinden bu sitemap’ı Google bildirmesi. Bu sayede Google sitenizi kendisine tarif ettiğiniz gibi veritabanında indexleyebilecektir. Dahası herhangi bir aksaklık varsa da bildirebilecektir. Genellikle Google Webmaster Tools sitenizi yapan webmaster’ın açtığı bir hesap üzerinden kendi yaptığı birçok siteyi barındıran bir hesap olduğundan ve site sahibini aşan teknik işlemler içerdiğinden size şifresi verilmez ancak  birkaç ayda bir web tasarım ofisinizi ziyaret etikçe bu hesaptan birlikte bakar bir aksaklık var mı inceleyebilirsiniz. Sonuç olarak 2 önemli sitmap hazırlanmalı. Birincisi sitenizin yapılmasına karar verdiğiniz gün. Diğeri sitenizin yayına gireceği gün.  Bu iki sitemap arasında geçen sürede SEO anlamında yapılması gerekenlerin %90 ı yapılmalıdır. Site yayına girdikten sonra hele hele bir başka firma tarafından SEO yapılması bu nedenle çok saçma ve de gereksiz olacaktır.
Alan Adının SEO’da önemi : Web sitenizin adresi olarak kullanacağınız alan adının bir çok farklı önemi var tabi ki. Google SEO konusunda fazla ipucu vermese ve kriterleri açık açık ilan etmese de Domain konusunda TLD olduğu sürece uzantısının ne olduğu önemli olmayacaktır dese de bu kadar basit değil. Burada TLD olarak bahsettiği Top Level Domain yani Üst Seviye Alan adı. Burada Google ‘ın bahsettiği konu uzantısının com, net veya org olması Google’da daha üstte çıkmak için bir kriter değildir. Yani web sitemizin adresinin öncelikle bir TLD olup olmadığını bilmemiz gerekli. Yani SEO düşünerek yapacağımız bir web sitesi için TLD yani Üst Seviye bir Alan adı tescil etmeliyiz.
Alan adının içinde aranan kelimenin geçmesi Alan adı açısından en büyük avantajdır. Google’a Antalya yazarak test edebilirsiniz. İlk sayfalarda çıkan sonuçlar içinde Antalya geçen alan adlarıdır. Web sitenizin adresi olarak tescil ettirdiğiniz alan adı yaptığınız iş ile ilgili jenerik bir ismi kapsıyorsa avantaj kazanırsınız. Özellikle bu kelime çok aranan bir kelimeyse ve sonuçta ilk sayfaya çıkmayı başarabiliyorsanız yüksek bir ziyaretçi trafiği sağlayabilirsiniz. Bu kadar olmasa da Alan adınızın yaşı yani kaç sene önce tescil edildiği ve süre bitim zamanın uzun süreli olması da önemlidir. Yani 10 sene önce tescil edilen bir alan adı bu sene tescil edilen bir alan adına göre avantajlıdır. Aynı şekilde süresi 3 ay sonra sona erecek alan adına göre de süresi 3 sene sonra sona erecek bir alan adı avantajlıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder